joi, 27 februarie 2014

Palatul „Adeverul”


Palatul „Adeverul” era alcătuit din trei imobile alipite. Dobre Ștefănescu, cel mai vechi lucrător din atelierele tipografiei, își aducea aminte că atunci când Constantin Mille plănuia să ridice prima casă a „Adeverului”, nu exista încă strada Sărindar. Dinspre bulevardul Elisabeta porneau doar câteva curți lungi, la capătul cărora se aflau niște case. În ele era instalată tipografia „Dor P. Cucu”, unde la un moment dat s-a tipărit și ziarul „Adeverul”. După dărâmarea casei preotului de la biserica Sărindar (pe locul unde acum se află Cercul Militar) s-a construit o școală de biciclete, apoi o grădină cu cinematograf, care lua lumină de la motoarele „Adeverului”. 

C. Mille a cumpărat „Adeverul” în 1895, iar la peste doi ani s-a pus piatra de temelie a palatului ziarului. În paralel, s-a construit alături casa comercială Saint-Frères, predestinată să treacă mai târziu tot în stăpânirea societății „Adeverul”.

Au fost cumpărate imediat două mașini tipografice plane de la  Iohan Weiss și o altă mașină „Marinoni” nouă de la „Tipografia Nouă”. La 1896 a fost adusă prima mașină rotativă de la fabrica Albert (Frankenthal). Treptat au fost adăugate și alte utilaje și motoare, în funcție de nevoile crescânde ale ziarului. Apoi a fost nevoie să se construiască un local nou, potrivit progreselor făcute și care să poată adăposti cele șase rotative noi lungi de până la 20 de metri, mașinile plane, precum și atelierele mașinilor pentru Tiefdruck, atelierul linotipurilor, atelierul clișeelor, atelierul de fotografie, zincografie, legătorie și alte anexe.

C. Mille a pășit pe aceste locuri pline de bălării nebănuind că va întemeia o stradă a presei. Dacă biserica Sărindar a fost una foarte veche, despre strada cu același nume (actuala Constantin Mille) nu putem spune același lucru. 


PALATUL ZIARELOR ADEVERUL ȘI DIMINEAȚA ÎN 1934

Laboratorul lui Iosif Berman, primul fotoreporter român.
LINOTIPURILE
CALANDRUL
STEREOTIPIA

ZINCOGRAFIA

ROTATIVA
ZEȚĂRIA

MAȘINILE PLANE
EXPEDIȚIA
TIEFDRUCK
ADMINISTRAȚIA


Sursa informațiilor și fotografiilor vechi: „Almanahul ziarelor Adeverul și Dimineața - 1934”

luni, 24 februarie 2014

Basarab



Aș putea spune că la 84 de metri înălțime, pe unul dintre pilonii Pasajului Basarab, pot vedea aproape tot  Bucureștiul. Este o zi însorită de iarnă, în care zăpada începe să se topească. Inedit mi s-a părut că Șoseaua Nicolae Titulescu, împreună cu liniile de căi ferate formează profilul unei păsări cu aripile întinse. Sper s-o găsiți și voi!


Vedere de pe Turnul IFMA către Pasajul Basarab.



luni, 17 februarie 2014

Fântâna din 1880 (Sinaia)



Fântâna de pe Aleea Nifor din Sinaia a fost restaurată în 2012 de Clubul Rotary, Axis Mundi Sinaia și Primăria orașului Sinaia. Monumentul din anul 1880 are o valoare istorică deosebită deoarece, la această dată, satul Sinaia a fost declarat oraș, iar localitatea devenise reședința de vară a regelui Carol I.

vezi:


duminică, 2 februarie 2014

Icoanele din pivnița hanului Șerban Vodă

Articolul și imagini de mai jos sunt in memoriam Gabriel Constantinescu.


Puțini au auzit de picturile murale de sub Lipscani, din imediata vecinătate a Băncii Naționale Române. Situl protejat de sticlă și expus publicului reprezintă o mică bucată din pivnițele hanului Șerban Vodă. Spectaculos este faptul că aceste ruine au ascuns nu orice fel de picturi, ci icoane. Astfel, în urma săpăturilor arheologice din 2007-2009 s-au descoperit trei fragmente de picturi murale care au deschis o nouă categorie de imagini medievale menite să ocrotească și să înfrumusețeze locul: icoanele de pivniță. Acestea cuprindeau două reprezentări ale Sf. Ierarh Nicolae și o icoană a Adormirii Maicii Domnului.
În 2008 ruinele vechiului han au fost supuse unei intervenții de consolidare urgentă din cauza descoperirii picturilor murale. Acestea, la rândul lor, au fost protejate temporar până la închiderea cercetării arheologice din zonă. Dar se comunică faptul că de la vandalism, neglijență, umiditate, de la migrarea și recristalizarea sărurilor solubile, decoeziunea produsă prin fenomenul de îngheţ-dezgheţ şi atacul biologic toate aceste mărturii istorice au fost distruse. S-a păstrat doar o singură reprezentare a Sf. Ierarh Nicolae. Icoana a fost extrasă din spațiul ei de origine și restaurată în atelierul secției de Conservare-Restaurare a Universității Naționale de Arte. 



Săpăturile arheologice realizate la începutul verii anului 2008 în extremitatea nord-estică a subsolului hanului Șerban Vodă au scos la lumină o icoană închinată Sfântului Ierarh Nicolae datată de un grafit în anul 1754.


Mai multe prăbușiri de moloz au distrus mai întâi parți semnificative din decorul pictat, iar mai apoi întreaga icoană (2009-2010). Însă fragmentele au intrat la secția Restaurare-Conservare a UNARTE, unde a avut loc o intervenție de recuperare care a sfidat imposibilul. 


La începutul lunii iunie 2008 a fost scoasă la iveală cea de-a doua frescă din subsolurile hanului Șerban Vodă. Pictura cu dimensiuni aproximative de 110x120cm reprezenta scena Adormirii Maicii Domnului. După doi ani, din cauza factorilor climaterici, antropici și biologici, pictura a fost distrusă iremediabil. Fotografia de mai sus este o imagine luată înainte de această distrugere. 


A treia pictură este o altă reprezentare a Sf. Nicolae. Versiunea iconografică este asemănătoare cu cea din prima pictură. În dreptul chipului sfântului, stând pe nori, erau desenați Isus Hristos în dreapta Ierarhului și Maica Domnului în stânga. Din nefericire, a avut aceeași soartă. În primăvara anului 2010 icoana a dispărut în resturile de moloz prăbușite de-a lungul iernii.